1. Musiikin tahtiin
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 10–30
Välineet: musiikkisoitin
Kävellään tilassa musiikin tahtiin. Kun musiikki loppuu, muodostetaan 2–4 osallistujan ryhmiä ja
- kerrotaan ryhmälle oma nimi
- keskustellaan ryhmässä opettajan antamasta aiheesta
- muodostetaan ryhmästä esimerkiksi jokin muoto (kolmio, neliö, ympyrä…)
- laitetaan lattiaan esimerkiksi neljä jalkaa ja kolme kättä
2. Vahvuusbiisi
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 1–10
Välineet: musiikkisoitin
Musiikin tempo, sanat ja tyyli ovat asioita, jotka luovat tietynlaista tunnelmaa ja vaikuttavat tunteisiimme. Harjoituksen tavoitteena on löytää musiikkia, joka vahvistaa jotain tiettyä vahvuutta, kuten innokkuus, rakkaus tai sisukkuus. Harjoituksessa kuunnellaan keskittyneesti musiikkia tai liikutaan sen mukana esim. tanssien tai kävellen ja annetaan musiikin vahvistaa omaa tunnetta. Harjoituksen voi tehdä myös koko ryhmälle. Koska musiikkimakuja on erilaisia, voi olla viisasta, että ohjaaja valitsee musiikin ryhmälle. Jokainen nuori voi kotitehtävänä rakentaa itselleen vahvuus-soittolistan.
3. Elokuvamusiikkia
Aika: 30 minuuttia
Ryhmäkoko: 5–25
Välineet: videoita ja musiikkisoitin
Näytetään nuorille elokuvapätkä ensin oikealla taustamusiikilla ja sitten vaihdetulla musiikilla. Keskustellaan siitä, miten musiikki vaikuttaa kohtauksen tunnelmaan ja miksi. Nuoret voivat myös itse ehdottaa, millaista musiikkia soitetaan elokuvan taustalla.
4. Pelimusiikkia
Aika: 15 minuuttia
Ryhmäkoko: 5–25
Välineet: musiikkisoitin
Kuunnellaan erilaisia pelimusiikkeja ilman pelin katsomista. Tunnistatko pelin? Keskustellaan, mitä tunteita musiikit herättävät, millaisen tunnelman ne luovat peliin ja miksi.
5. Soitetaan pelimusiikkia
Aika: 20 minuuttia
Ryhmäkoko: 10–20
Välineet: näyttö, peli ja soittimia
Katsotaan äänettömänä näytöllä pyörivää peliä ja tehdään itse musiikkia soittimilla peliin.
Erilaisia versioita:
- Kaikki soittavat yhtä aikaa,
- Valitaan kapellimestari, joka antaa yhdelle kerrallaan luvan soittaa, ja lopulta kaikki soittavat
- Tehdään sellaista äänimaisemaa, jonka pelin tunnelma ja kuvitus herättävät itsessä
- Yritetään tehdä juuri päinvastainen äänimaisema kuin pelin tunnelma
6. Kahden soittajan improvisaatio
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 2–10
Välineet: –
Valitaan soittimet. Toinen parista soittaa yhtä ääntä (urkupiste) käyttäen erilaisia äänen kestoja. Toinen parista valitsee omasta soittimestaan kaksi tai kolme ääntä, jolla luo haluamaansa tunnelmaa. Kun kaivataan muutosta, voi ääniä tai rooleja vaihtaa.
7. STOMP
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 10–20
Välineet: tilassa olevat esineet ja kalusteet
Tavoitteena luoda yhteinen rytmi ryhmässä käyttäen tilan esineistoä ja kalusteita.
- Etsikää tilasta erilaisia äänilähteitä esim. pöytä, kaide, tuolin metallijalka, patteri jne. ja siihen sopiva soittoväline esim. kämmen, sormet, kynä, jalat, viivoitin, harja tms.
- Lukittukaa yhteiseen rytmiin laskemalla yhdessä ääneen koko ajan toistaen yk-si, kak-si, kol-me, nel-jä
- Kun yhteisessä rytmissä lasku toimii, lisätkää valitsemallanne äänilähteellä rytmiin sopiva isku/ iskuja
- Rytmikuvioon voit vaikuttaa käyttämällä tiheämpiä tai harvempia lyöntejä
8. Mustilla koskettimilla
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 1–10
Välineet: Äänilähteinä käytetään soittimia joissa on hahmotettavissa mustat koskettimet; Kosketinsoittimet, padien tai puhelimien kosketinsoitin sovellukset, kellopelit, ksylofonit
Valitaan äänilähde ja jos kyseessä on tabletti tai puhelin valitaan sovelluksesta soundi.
Valitse jokin/joitakin seuraavista:
- Yksi musta kosketin (voit soittaa pitkää ääntä ja/tai erilaisia rytmejä)
- Kaksi mustaa kosketinta ( voit soittaa äänet yhtäaikaa, vuorotellen, eri rytmeillä)
- Rakenna melodia käyttämällä haluamaasi määrää mustia koskettimia
- Valitse neljä ääntä, tee niillä helposti toistettava kulku, voit välillä pitää taukoja
9. Fade in, fade out – voimistuen ja hiljentyen
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 5–20
Välineet: mikä tahansa äänilähde; soittimet, kalusteet, musiikkisovellukset, ihmisääni ja/tai keho
Ryhmän jäsenet valitsevat soittimen tai äänilähteen. Kukin osallistuja valitsee äänilähteellään soitettavan selkeän rytmi- tai melodiakuvion. Musiikki alkaa hiljaisuudesta. Omaa kuviota soitetaan vähitellen voimistaen äänenvoimakkuutta ja sitten vähitellen hiljentäen sitä. Välillä voi olla soittamatta kuunnellen kokonaisuutta sekä tilaa aloittaa uudelleen oman kuvion soitto.
10. Tämä elämä -pelimusiikkiin liittyvä oma musiikki
Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 2–4
Välineet: Kaksi älypuhelinta tai tablettia, kosketinsoitin, ksylofoni tai vastaava, josta on hahmotettavissa valkoisten koskettimien äänet (tablettiin tai älypuhelimeen voi ladata virtuaalisoittimia).
Tämä elämä -pelin alkuvalikon musiikki laitetaan soimaan toisesta älypuhelimesta tai tabletista. Toisella älylaitteella äänitetään Tämä elämä -pelin musastudioon samalla, kun soitetaan soittimella. Kokeile seuraavia tapoja:
- Kun pelin musiikin fraasi loppuu, jatka omalla
- Tue toisella äänellä pelin musiikkia
- Soita kahdella äänellä yhtäaikaa, tämä voi olla vastaus pelimusiikin fraaseihin tai säestävää kudosta sen aikana
Tämä elämä -työkalupakki
© Metropolia Ammattikorkeakoulu, Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri 2020
Julkaisija: Metropolia Ammattikorkeakoulu
Toimittaja: Hanna-Maija Aarnio
Sivuston visuaalinen suunnittelu: Otso Reitala
Valokuvat: Veikko Somerpuro, Pixabay.com (Pixabay license)
Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja
OIVA-sarja 13
Helsinki 2020
ISBN 978-952-328-206-3 (Verkkojulkaisu)
ISSN 2490-2055 (Verkkojulkaisu)
Tutustu muihin Metropolian julkaisuihin
Tämä elämä -työkalupakki -verkkojulkaisu on tuotettu osana Tämä elämä -hanketta (2017–2019), joita rahoitti Euroopan sosiaalirahasto ESR.