Esimerkkisivu

Tähän lyhyt teksti jossa kerrotaan mihin nämä nimenomaiset harjoitteet ovat tarkoitettu.

Kuka keksii eniten?

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Välineet: Jokaiselle ryhmälle paperi ja kynä

Oppilaat jaetaan pienryhmiin ja he kirjaavat kahden minuutin ajan kaikki bändit ja artistit / urheilulajit / urheilijat, mitä keksivät. Lasketaan kuinka monta kukin ryhmä keksi ja voittajaryhmä voi kertoa 5 asiaa jota kirjasivat, muut kertovat 2 asiaa.

Saman leikin voi tehdä esimerkiksi ammateilla tai tunteilla.

Ankat maljassa

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Välineet: Jokaiselle ryhmälle paperi ja kynä

Oppilaat jaetaan pienryhmiin ja he kirjaavat kahden minuutin ajan kaikki bändit ja artistit / urheilulajit / urheilijat, mitä keksivät. Lasketaan kuinka monta kukin ryhmä keksi ja voittajaryhmä voi kertoa 5 asiaa jota kirjasivat, muut kertovat 2 asiaa.

Saman leikin voi tehdä esimerkiksi ammateilla tai tunteilla.

Nimeni on

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Ollaan piirissä seisten tai istuen. Harjoituksessa sanotaan ensin oma nimi ja sen perään samalla kirjaimella alkava eläin. Muut toistavat kuorossa. 

Samaa harjoitusta voi käyttää toistuvien tapaamisten alussa ja muuntaa sitä hieman keksimällä siihen jokaisella kerralla oman nimen lisäksi uusi lisäosa


Mene jos

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Välineet: Jokaiselle ryhmälle paperi ja kynä

Osallistujat seisovat piirissä. Vapaassa järjestyksessä joku sanoo esimerkiksi “Mene, jos tulit kouluun bussilla.” Ne jotka tulivat bussilla, vaihtavat piirissä paikkaa.

Kävele tilassa

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Anna ryhmälle ohje lähteä kulkemaan tilassa vapaasti, mutta toisiin törmäämättä, juuri sellaisella tahdilla kun sillä hetkellä juuri tuntuu hyvältä. Kerro, että tämä nopeus on arvoltaan 5. Selitä, että tätä suuremmat luvut 6-10 tarkoittavat vauhdin portaittaista nousua, niin että luku 10 on jo lähes juoksua. Luvut  4-1 puolestaan hidastavat kulkua asteittain. Ohjaaja huutelee vaihtelevasti lukuja laidasta laitaan ja oppilaat saavat näin kehonsa ja mielensä hereille. Luvulla 0 pysähdytään lopuksi.

Aloitustunnelmat

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Opettaja esittää väittämiä ja nuoret liikkuvat janalla sen mukaan, mitä mieltä ovat väitteestä. Janan voi “piirtää” lattiaan teipillä tai merkitä janan eri päät (samaa – eri mieltä) esimerkiksi tilasta löytyvillä esineillä (tuolit, laput seinissä, tms)

Jos ryhmä on ryhmäytynyt, voi oppilaita pyytää keksimään väittämiä vuorollaan.


Suomen ja maailman kartta

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Välineet: Jokaiselle ryhmälle paperi ja kynä

Osallistujat seisovat piirissä. Vapaassa järjestyksessä joku sanoo esimerkiksi “Mene, jos tulit kouluun bussilla.” Ne jotka tulivat bussilla, vaihtavat piirissä paikkaa.

Pienryhmäkeskusteluja

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Anna ryhmälle ohje lähteä kulkemaan tilassa vapaasti, mutta toisiin törmäämättä, juuri sellaisella tahdilla kun sillä hetkellä juuri tuntuu hyvältä. Kerro, että tämä nopeus on arvoltaan 5. Selitä, että tätä suuremmat luvut 6-10 tarkoittavat vauhdin portaittaista nousua, niin että luku 10 on jo lähes juoksua. Luvut  4-1 puolestaan hidastavat kulkua asteittain. Ohjaaja huutelee vaihtelevasti lukuja laidasta laitaan ja oppilaat saavat näin kehonsa ja mielensä hereille. Luvulla 0 pysähdytään lopuksi.

Kaksikymmentä

Kesto: 10min

Osallistujia: 1-20

Opettaja esittää väittämiä ja nuoret liikkuvat janalla sen mukaan, mitä mieltä ovat väitteestä. Janan voi “piirtää” lattiaan teipillä tai merkitä janan eri päät (samaa – eri mieltä) esimerkiksi tilasta löytyvillä esineillä (tuolit, laput seinissä, tms)

Jos ryhmä on ryhmäytynyt, voi oppilaita pyytää keksimään väittämiä vuorollaan.