Ryhmäytyminen

Ryhmän toiminnan kannalta ryhmän jäsenten väliset suhteet ovat tärkeitä ja näihin voidaan vaikuttaa ryhmäyttämisellä. Hyvät keskinäiset suhteet mahdollistavat yhteistyön ja jokaisen yksilön äänen esiin tulemisen. Kun ryhmässä vallitsee riittävän hyvä yhteishenki, voidaan ryhmässä käsitellä tuntemattomia ja jopa vaikeitakin asioita. Ryhmäytyminen on prosessi, johon tulisi kiinnittää huomiota koko ryhmän olemassaolon ajan. Tälle sivulle on koottu harjoituksia, joita on käytetty nuorten parissa.Harjoitukset sopivat eri tyyppisille ryhmille, sekä pitkään yhdessä työskennelleille että ryhmäytymisen alkuvaiheessa oleville.

1. Ryhmäytymisbingo

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 6 – 40
Välineet: bingopaperi kopioituna kaikille osallistujille, jokaiselle oma kynä

Jokaisella osallistujilla on oma bingopaperi, johon tämä pyrkii saamaan mahdollisimman monen eri osallistujan nimen. Osallistujat lähtevät kiertämään tilassa ja haastattelemaan muita yksi kerrallaan. Kun sopiva henkilö löytyi, kirjoitetaan hänen nimensä kyseiseen ruutuun. Kun osallistuja saa bingorivin joko pystyyn, vaakaan tai vinoon, hän voi huutaa “Bingo”. Peliä voidaan jatkaa siihen asti, että ryhmästä löytyy esimerkiksi 3 – 5 bingoa.

Esimerkki bingoruudukosta alla.

Lataa ruudukko.

Lataa tyhjä ruudukko

2. Nimilaput

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 10 – 30
Välineet: värillisiä papereita/pahveja valmiiksi leikattuna nimilapuiksi sopiviksi, kyniä

Luokkaan tultaessa otetaan värillinen pahvipala ja kirjoitetaan siihen oma nimi. Laitetaan nimilaput sivuun ja hetken päästä otetaan eri värinen kortti kuin minkä itse teki ja etsitään sen kortin omistaja. Esittäydytään kortin omistajan kanssa. Tämän jälkeen etsitään ne, joilla on saman värinen kortti kuin itsellä ja jakaudutaan ryhmiin sen mukaan.

3. Musiikin tahtiin

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 5 – 40
Välineet: Musiikkisoitin ja äänentoisto 

Valitaan kävelytempoon sopiva musiikki. Kävellään tilassa musiikin tahdissa ja ohjaaja kertoo sopivin väliajoin, miten kävelyä muutetaan

  • keskity itseen ja oman kehon liikkumiseen kävelyssä (huomio vuorotellen jalkapohjiin, polviin, lonkkiin, selkärankaan, päähän, hartioihin, käsivarsiin) 
  • kävele ja katsele tilaa, tee huomioita tilasta (esim. kolme ikkunaa, valkoinen seinä, vihreä reppu jne.)
  • ota lyhyt katsekontakti vastaantulijan kanssa
  • hymyile vastaantulijalle
  • moikkaa vastaantulijaa tai läpsäytä hänen kanssaan kämmenet yhteen
  • seuraa ryhmää: kun joku pysähtyy, kaikki pysähtyvät, kun joku lähtee liikkeelle kaikki lähtevät liikkeelle

4. Minä olen

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 5 – 20
Välineet: –

Istutaan piirissä

  • ensimmäisellä kierroksella jokainen kertoo oman nimensä: Minä olen Matti
  • seuraavalla kierroksella kerrotaan nimi ja jokin asia itsestä: Minä olen Matti ja minulla on valkoiset lenkkarit
  • seuraavalla kierroksella voidaan lisätä vielä yksi asia
  • vaihtoehtoisesti jokainen voi kertoa itselle tärkeästä asiasta ja muu ryhmä saa esittää siihen liittyviä lisäkysymyksiä

5. Sinulla on

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: ei rajoitettu
Välineet: –

Istutaan piirissä. Ohjaaja istuu mukana piirissä ja aloittaa toiminnan. Hän katsoo vieressä istuvaa ja sanoo hänestä jonkin faktan. Esimerkiksi: Sinulla on punainen pusero. Kerrottua asiaa ei arvoteta sanomalla esimerkiksi: Sinulla on kiva punainen pusero.

6. Minä tykkään -jana

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 4 – 50
Välineet: tarvittaessa teippi

Opettaja esittää väittämiä ja osallistujat liikkuvat janalla sen mukaan, mitä mieltä ovat väitteestä. Janan voi piirtää lattiaan teipillä tai merkitä janan eri päät (tykkään – en tykkää) esimerkiksi tilasta löytyvillä esineillä (tuolit, laput seinissä, tms).

Esimerkkiväittämiä:

  • tykkään laittaa ruokaa
  • olen kiinnostunut tietokoneista
  • olen kilpailuhenkinen
  • tykkään lukea kirjoja
  • tykkään matikasta
  • tykkään kokeilla jotain uutta
  • (nuoret saavat keksiä itse lisää väitteitä)
  • lopuksi järjestäydytään esimerkiksi syntymäkuukauden mukaan janalle

7. Mitä teit viikonloppuna?

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 4 – 50
Välineet: –

Esitetään erilaisia väittämiä, joihin oppilaat vastaavat peukulla (peukku ylös=kyllä, peukku alas=ei). Esimerkkiväittämiä:

  • oli kiva viikonloppu
  • kävit hiihtämässä
  • pelasit tietokoneella
  • nukuityli kymmeneen
  • kävit elokuvissa
  • harrastit liikuntaa
  • kävit saunassa

8. Nimipiirit – mokasta vaihto

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 10 – 30
Välineet:-

Ryhmä jaetaan puoliksi kahdeksi piiriksi eri puolille tilaa. Lämmitellään hetki sanomalla “TÄ-MÄ-E-LÄ-MÄ” tavuittain niin, että yksi leikkijöistä osoittaa toista piirissä seisojaa taputtamalla samalla käsiään yhteen, katsomalla häntä silmiin ja sanomalla “TÄ”. Henkilö jolle “taputus” tuli yrittää lähettää mahdollisimman nopeasti taputuksen eteenpäin jollekin muulle pelaajalle sanomalla “MÄ”, viesti jatkuu…”E”.. jne… Kun “Tä-mä-e-lä-mä” ketju sujuu jo hyvin, vaihdetaan tavujen tilalle piirissä leikkijöiden nimet (kannattaa käydä läpi uuden ryhmän kanssa). Eli nyt viesti pitää saada eteenpäin sanomalla jonkun piirissä olevan nimi ja lähettämällä hänelle taputusviesti (katsekontakti tärkeä). Jos ja kun joku sekoaa sanoissaan tai ei muista nimiä, hänelle annetaan raikuvat aplodit ja hän lähtee mokaansa tuulettaen toiseen tilassa olevaan piiriin. Näin ryhmät sekoittuvat ja pelaajat saavat oppia kaikkien nimiä ja pelin vauhdikkuus ja mokat vain lisäävät hauskuutta! 

9. Nimestä kyykkyyn

Aika: 10 minuuttia
Ryhmäkoko: 10 – 20
Välineet: –

Tehdään piiri (ison ryhmän voi jakaa kahteen osaan). Yksi osallistujista sanoo jonkun piirissä olevan nimen ja tämän täytyy mennä mahdollisimman pian kyykkyyn ja sanoa jonkun muun osallistujan nimi. Samaan aikaan kyykkyyn menijän vieressä olevat kääntyvät toisiinsa päin ja heittävät “yläkympit” (lyövät molemmat kädet keskenään yhteen) kyykyssä olevan yläpuolella. Mikäli joku sekoaa sanoissaan, ei huomaa mennä kyykkyyn tai huomaa kääntyä heittämään läpsyjä, koko piiri laittaa toisen kätensä piirin keskelle alaviistoon  ja huutaa joukkuehuutomaisesti: “OH YEAH!” nostaen kädet kohti kattoa. Peli jatkuu uudelleen sen jälkeen, niin että mokaaja sanoo seuraavan nimen.

10. Ohjaajien kiirastuli

Aika: 5 – 15 minuuttia
Ryhmäkoko: 4 – 20
Välineet: –

Esitetään erilaisia kysymyksiä, ja oppilaat menevät sen ohjaajan luo, jota luulevat kysymyksen koskevan. Ohjaaja voi kysyä perusteita eri oppilailta ennen kuin paljastaa oikean vastauksen. “Ulkonäkö voi pettää”. Kun ryhmä tutustuu toisiinsa, voivat oppilaat keksiä kysymyksiä kolmen hengen ryhmissä, ja muu ryhmä arvaa kenestä on kyse. Jos ryhmällä on vain yksi ohjaaja, voi saman harjoituksen toteuttaa kyllä/ei-väittämillä. Ohjaaja esittää väittämän ja ne, jotka luulevat vastauksen olevan kyllä, nostavat käden ylös.

Esimerkkikysymyksiä, jos ryhmällä on useampi ohjaaja

  • kumpi/kuka on asunut kolmessa kaupungissa
  • kummalla on 3 lasta
  • kumpi on interreilannut kolme viikkoa Euroopassa
  • kummalla kilpikonna nimeltä Jekku
  • kumpi luistellut ja hiihtänyt tänä talvena
  • kumpi on vegaani
  • kumpi on harrastanut telinevoimistelua

Esimerkkiväittämiä, jos ryhmällä on yksi ohjaaja.

  • olen asunut ulkomailla
  • minulla on lemmikkieläin
  • olen vegaani
  • olen harrastanut telinevoimistelua
  • luen mielelläni elämäkertoja